Pedagogisk forskning i antropocen – nytt temanummer ute!

I detta temanummer ”Pedagogisk forskning i antropocen”, uppmärksammas begreppet antropocen och det diskuteras vilken betydelse antropocen kan ha för hur man inom pedagogisk forskning tänker och bör tänka kring pedagogik, skola och utbildning.

Temanumret, som kan läsas här, belyser dessa frågor i åtta spännande bidrag, där gästredaktörerna Hanna Sjögren (Malmö universitet) och Hanna Hofverberg (Malmö universitet) inleder med en generell introduktion till Pedagogisk forskning i antropocen. Vidare innehåller temanumret följande bidrag: Skolstrejk för klimatet och Hannah Arendt (Elisabeth Kring, Malmö universitet); Didaktiken efter idealismen – Undervisningsobjektets återkomst i antropocen (Stefan Bengtsson, Uppsala universitet); Antropocen och utbildning – direkta naturmöten och demokratiska processer (Iann Lundegård, Stockholms Universitet och Helen Hasslöf, Malmö Universitet); Jordbundna erfarenheter, kunskaper och kopplingar om väder och klimat förskolan i Antropocen (Bodil Halvars, Stockholms universitet och Emilie Moberg, Stockholms universitet); Förskolans utbildning i Antropocen (Eva Ärlemalm-Hagsér, Mälardalens högskola); Återbruk i antropocen (Hanna Hofverberg, Malmö universitet);  Främmandegöring i samtida antropocen – om konstens metoder i skolan (Frida Marklund, Umeå universitet).

Vi önskar en trevlig läsning och vill också lyfta fram möjligheten att lyssna på och delta i vårt panelsamtal om temanumret (vänligen se nedan för mer information)!

Redaktionen för Pedagogisk forskning i Sverige

———–

SAVE THE DATE! Panelsamtal om temanumret Pedagogisk forskning i antropocen!

Vad? Panelsamtal om temanumret med gästredaktörer och författare

När? Tisdag, 6 december 2022, kl. 15-16

Var? Online, via zoom (länken publiceras här på portalen dagen innan panelsamtalet äger rum)

Mer info om panelsamtal och tidigare panelsamtal finns här: https://pedagogiskforskning.se/panelsamtal/